frejzans.blogg.se

Mina betraktelser och inspirationer om allt jag ser och hör, upplevelser i tid och rum, funderingar om ditt och datt, som jag vill förmedla till dig som vill läsa mina rader. Jag berättar även om elakingen som flyttade in i min lunga.

Ny hobby

Publicerad 2015-05-16 15:00:10 i Allmänt,

Satt o googlade lite o hittade någon som tovade hundar o visade hur man gjorde. Eftersom jag tidigare funderat på att prova så bestämde jag att nu är det dax. Peter hade gått kurs i waldorfpedagogik genom skolan o hade då fått prova tova både blött o torrt. Själv provade jag en gång på -70-talet när jag pluggade gpu o ppu som är grund o påbyggnadskurs om utvecklingsstörda människor. Ungefär som till undersköterska fast annan inriktning. Fick prova gnugga lite ull under den kursen.

Så nu hade Peter lite ull med hem till en höna som han inte gjort klar och hade även en nål så i höstas provade jag göra en boll (av hundull jag sparat) som jag tänkte skulle bli en trumpinne men den är ännu inte klar. Bollen är färdig o jag har lite skinn som jag ska fästa men hur.... Får be om hjälp av en kunnig vän i en grannbyn. Nåväl nu ville jag prova göra en hund och här är mitt allra första försök.
 
 
Den har min käre syster fått som 50-årspresent. Hennes familj har en vit herdehund och den tovade ska föreställa en sådan. Men det finns mycket jag skulle vilja förbättra. 
 
Sen provade jag på att göra en eurasier o den har jag kvar själv här hemma. Inte helt nöjd med speciellt huvudet.  Fick heller inte tag på rätta färger.
 
Börjar med en stålställning för ben o rygg, sen använde jag ibland hundull o ibland lammull av Peters höna. Ytterst färgad kammad ull.
 
 
Hundullen är inte lämplig utvändigt för den blir väldigt yvig. Visar en bild som visar skillnaden. Kroppen är hundull o huvudet krulligt lammull.
 
 
 
Här kommer den färdiga eurasiern. Tänkte försöka få Frejas färger men den rävröda har jag inte fått tag i. Så den är mera som ett mellanting mellan Freja o Saga.
 
 
Vad jag börjat med nu avslöjar jag inte föränn den bytt bostad. Men kul tidsfördriv är det. Har även lite annat pyssel för mig. Just nu broderi som jag fått av mamma o en bok att läsa om Folket på Kieåsen,  oxå från mamma. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Frejzan

Jag är en mogen kvinna med en hel del livserfarenhet. Jag bor med min älskade man och våra två hundar uppe i Jämtland. Ni undrar kanske varför jag kallar bloggen för Frejzan. Jo, helt enkelt för att den äldre hunden heter Freja, ofta kallad Frejsan och vi bor i Z-län. För några år sedan hade jag en liten butik som jag kallade för Frejzan.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela