frejzans.blogg.se

Mina betraktelser och inspirationer om allt jag ser och hör, upplevelser i tid och rum, funderingar om ditt och datt, som jag vill förmedla till dig som vill läsa mina rader. Jag berättar även om elakingen som flyttade in i min lunga.

Tagit bort venporten i dag.

Publicerad 2015-06-25 19:04:00 i Lungcancer,

Nu har jag först varit på info om min nya cytostatika och även börjat med den.
 
Men för att börja från början så var jag på info o trodde det skulle ta en timme eller två, men jag blev kvar där nästan sju timmar. Började med läkarsamtal o han skulle in på datorn efter en stund men han lyckades inte logga in så han skrev ut några prover jag skulle ta så skulle han gå ner till mottagningen en trappa ner o försöka med en dosa han hade där men lyckades inte då heller. Under tiden togs proverna på mig. Sen kom läkaren upp igen o så småningom kom han in på datorn. Satt mest o kollade biverkningar om Tarcevan. Ca 90 % får någon form av biverkningar och mest hudbesvär. Där är det 70 % som får dom. Andra är oxå diarré, illamående och kräkningar. Efter läkaren fick jag vänta på sköterskan som oxå gav viss info. Fick även en del salvor o dyl. Frågade henne hur ofta jag måste skölja genom venporten o hon sa var sjätte vecka. Nu var det fem veckor sen så vi skulle passa på då.
 
Men ...det visade sig att det blev en liten bulle nästan där slangen går in i blodådern. Så hon ville röntgen skulle kolla. Hon pratade med läkaren som skrev en remiss så jag fick gå ner så fort jag ätit. Där såg dom att den var igentäppt. Beslutades att den skulle tas bort.

Stackarn Peter som var förkyld ville inte vara med uppe på avdelningen. Det hedrar honom tycker jag för där är många kol patienter o andra allvarligt sjuka. Så han var "hemlös" dessa timmar. Värst tyckte jag det var med all väntan. Men dom hade ju fler än mig att vara hos oxå.

Nåväl, nu har jag ätit Tarceva i 8 dagar o är rejält flammig i ansikte o på bröstkorgen. Mer än jag varit förr. Har även mått skit. Minskat ytterligare ett kg i vikt. Nu är det sju kg nedgång. Dålig på att äta, kräks o har diarré. Men det hade jag även före Tarcevan. Har även haft lågt blodtryck o tagit bort en av tabletterna. 

I dag var jag in o tog bort venporten. Det gick bra o var en trevlig narkosläkare som fixade mig. Han var bra med bedövningen. Var lite trixigt förståss att få bort den eftersom den växer fast. Ganska tjocka hinnor höll fast den. Men nu är den borta o det får läka ordentligt innan det sätts in nr tre. Om det blir aktuellt med annan cytostatika. Hoppas det isf dröjer länge...
 
Så här såg jag ut efter att ha ätit både antibiotika o cortison som tagit bort det mesta av utslagen. Dagen efter började jag med Tarcevan.
 
 
Nu har jag ätit Tarceva åtta dagar. Blir mer rött för var dag. Tvättar o smörjer. Kliar lite grann o blir det mer får jag jag säga till. Kontaktsköterskan o läkarna har hört av sig ofta. Ks ringer på måndag igen.
 
 
Dag 12 med Tarceva. Kan inte låta bli att krafsa... Kliar en del o huden flagnar. Smörjer mig flera gånger om dan o även en gång å natten.

Kommentarer

Postat av: Irma

Publicerad 2015-06-25 20:36:32

Fy vad jobbigt du har det. Hoppas du blir bättre efter ett tag i utslagen och att behandlingen gör dig bra.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Frejzan

Jag är en mogen kvinna med en hel del livserfarenhet. Jag bor med min älskade man och våra två hundar uppe i Jämtland. Ni undrar kanske varför jag kallar bloggen för Frejzan. Jo, helt enkelt för att den äldre hunden heter Freja, ofta kallad Frejsan och vi bor i Z-län. För några år sedan hade jag en liten butik som jag kallade för Frejzan.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela