frejzans.blogg.se

Mina betraktelser och inspirationer om allt jag ser och hör, upplevelser i tid och rum, funderingar om ditt och datt, som jag vill förmedla till dig som vill läsa mina rader. Jag berättar även om elakingen som flyttade in i min lunga.

Läkarbesök i september 2013

Publicerad 2013-09-28 18:02:00 i Lungcancer,

Varit hos läkaren igen. Fått lite mer klarhet om mina kvarvarande besvär. Har hosta fortfarande o det beror troligen på att luftrören går som i en krok, för  hjärtat och den kvarvarande lungan har flyttat sig lite mer mot mitten. Då drar och retas det i luftröret så jag hostar. Även min tungandning är pga lägesändring och tomrummet. Lungan kommer även att bli lite större. Att jag lättare får ont i ryggen beror på att det inte får riktigt samma stöd inifrån så musklerna drar lite ojämnt. 
 
Läkaren mätte syresättningen och den var bra, 97 %. Men sen ville han att jag skulle gå fram och tillbaka i korridoren och då sjönk syresättningen till mellan 87 - 88 % och han hörde att jag flåsade. Men jag har ju mistat mer än 50 % av lungan så det är ju inte så konstigt. Blev sjukskriven ytterligare två månader, oktober och november. 
 
Berättade att jag brukar gå med hundarna och att jag mätt upp det till lite mindre än 500 m och med svagt sluttande uppför och nerför och att jag då måste stanna tre gånger för att hämta andan. 
 
Före läkarbesöket tog jag en lungröntgen och den såg bra ut. Tomrummet håller på att fyllas med vätska och senare kommer det att bli bindväv där. Spolade även genom venporten och tog blodprover. Läkaren skickade en remiss så dom kan plocka ut porten. Skönt att bli av med den, men det var bekvämt att ha den under cytostatikabehandlingen. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Frejzan

Jag är en mogen kvinna med en hel del livserfarenhet. Jag bor med min älskade man och våra två hundar uppe i Jämtland. Ni undrar kanske varför jag kallar bloggen för Frejzan. Jo, helt enkelt för att den äldre hunden heter Freja, ofta kallad Frejsan och vi bor i Z-län. För några år sedan hade jag en liten butik som jag kallade för Frejzan.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela