frejzans.blogg.se

Mina betraktelser och inspirationer om allt jag ser och hör, upplevelser i tid och rum, funderingar om ditt och datt, som jag vill förmedla till dig som vill läsa mina rader. Jag berättar även om elakingen som flyttade in i min lunga.

Till Lungkliniken

Publicerad 2013-04-13 20:05:00 i Lungcancer,

Redan 19 mars ringde dom från Lungkliniken när jag var på väg till jobbet. Jag skulle börja klockan 15 och bussen skulle vara inne redan kl 13 så hon ville att jag skulle stanna till på sjukhuset och ta lite blodprover. Jag fick även träffa läkaren David .... som lyssnade på lungorna och fixade så dom tog EKG och jag fick andas i en spirometer. Han berättade även om förändringen på lungan som dom vill utreda lite mera.
 
Redan dagen efter fick jag lägga mig i en datormograf. Fick först dricka 1 liter vatten 1 timme före. Jag hade jobbat natten och vi hade en utbildningsdag så under lunchen tog jag mitt vatten och sen for jag tillbaka till sjukhuset.
 
21 mars var jag och gjorde en bronkoskopi. Dom ska kolla om det är cancer, men dom såg inget i luftrören. Dr David + en till läkare, två AT-läkare, en praktikant och en sjuksyrra var inne på rummet. Det syntes inget i luftrören. Han använde en liten borste som han försökte få upp lite celler och även sköljde med lite vatten. Var väldigt jobbigt innan dom kom ner i svaljet för jag ville bara köjas men sen gick det bra.
Han berättade sen att dom ska ta vävnadsprov rakt genom bröstkorgen, PET-scanner i Umeå, konditionstest mm. Om det visar sig att det är cancer kommer lungan att tas bort.


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Frejzan

Jag är en mogen kvinna med en hel del livserfarenhet. Jag bor med min älskade man och våra två hundar uppe i Jämtland. Ni undrar kanske varför jag kallar bloggen för Frejzan. Jo, helt enkelt för att den äldre hunden heter Freja, ofta kallad Frejsan och vi bor i Z-län. För några år sedan hade jag en liten butik som jag kallade för Frejzan.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela