frejzans.blogg.se

Mina betraktelser och inspirationer om allt jag ser och hör, upplevelser i tid och rum, funderingar om ditt och datt, som jag vill förmedla till dig som vill läsa mina rader. Jag berättar även om elakingen som flyttade in i min lunga.

Nuklearmedicin

Publicerad 2013-04-13 20:32:22 i Lungcancer,

5 april var jag på Nuklearmedicin. Först fick jag andas in ett radioaktivt ämne sen filmades lungorna i 2 minuter medan jag andades lugnt. Sen fick jag samma ämne i blodet och filmades igen. Det görs för att kolla syresättningen. Jag kollade lite på skärmen och tyckte det såg OK ut. Jag såg en mörk fläck i höger lunga medan resten var vitprickigt av och till under andningen.
 
Det måste gå 2 veckor efter biopsin innan jag kunde åka till Umeå och göra en PET/CT FDG av hals thorax och buk. Det blev onsdagen den 10 april.
 
Jag åkte upp på tisdagen och sov över på Hotell Björken som är ett patienthotell. På morgonen gick jag ner till matsalen och gjorde mig några mackor att ta i bussen hem. Jag var fastande och fick bara dricka vatten, te eller kaffe utan sötning, så jag drack några glas vatten på hotellrummet innan jag gick tvärs över gatan till sjukhuset och följde markeringarna till nuklearmedicin där jag fick komma in nästan direkt fast jag var ca 20 minuter tidig.
 
Jag fick nål i armvecket sen ligga och läsa i ett eget litet rum ca 1 timme, varav 20 minuter i total vila i mörker efter jag fått det radioaktiva ämnet insprutat i blodet. Efter dom 20 minutrarna fick jag läsa igen tills dom kom och hämtade mig för att lägga mig på britsen i scannern. Den arbetade fram o tillbaka under en halvtimme sen var det klart. Gick då och åt en god lunch som bestod av kycklingwook med nudlar. Vilade en stund i centralhallen där jag stiftade bekantskap med en Leif som var där med frugan Sivan som var kusin till Jerry Williams.
 
Äntligen fick jag ta bussen hem igen. Kändes lite konstigt att kliva av på samma hållplats som jag brukar hoppa på samma buss när jag åker in till stan för att jobba. Chaffisen sa när jag klev av att javisstja det är ju du som brukar kliva på här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Frejzan

Jag är en mogen kvinna med en hel del livserfarenhet. Jag bor med min älskade man och våra två hundar uppe i Jämtland. Ni undrar kanske varför jag kallar bloggen för Frejzan. Jo, helt enkelt för att den äldre hunden heter Freja, ofta kallad Frejsan och vi bor i Z-län. För några år sedan hade jag en liten butik som jag kallade för Frejzan.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela