frejzans.blogg.se

Mina betraktelser och inspirationer om allt jag ser och hör, upplevelser i tid och rum, funderingar om ditt och datt, som jag vill förmedla till dig som vill läsa mina rader. Jag berättar även om elakingen som flyttade in i min lunga.

Beskedet

Publicerad 2013-04-13 20:47:00 i Lungcancer,

På torsdagar har läkarna gemensam rond Umeå och Östersund. Dagen efter jag var i Umeå ringde först en sköterska och sa att jag skulle få träffa en läkare på måndag för nu hade dom haft rond och fått alla provsvar.
 
När jag några timmar senare hade kommit till jobbet samma dag ringde läkaren och berättade att jag hade något som hette adenocarcionom. Den hör till dom icke småcelliga cancertyperna och är elakartad. Jag får åka till Umeå och operera bort höger lunga, som jag redan vetat. 4 - 6 veckor efter operationen kommer jag att få åka till Östersund och få cellgiftsbehandling 4 gånger med 3 veckors mellanrum.
 
Jag fick namn på en kvinna i Umeå som har hand om op-tiderna, så jag ringde henne på fredagen och hon hade fått mitt papper på bordet men inte hunnit kolla av det än. Jag berättade att vi kommer att få hundvalpar vecka 19 och att jag antingen vill göra operationen före och att jag hinner hem före valpningen eller ta det lite senare, när valparna är född. Hon hade en tid på tisdag den 16 april för blodprovstagning. Jag får ligga första natten på hotellet och blir inlagd på onsdagen och opererad torsdag 18 april. Så det är klart att jag tog den tiden. Dels hinner jag hem före valpningen och dels har jag det gjort och behöver inte vänta längre. Jag kommer att bli kvar drygt en vecka efter operationen, eller mer, beroende på hur allt går.
 
Jag känner mig lugn inför operationen men förmodligen blir det mer kännbart när jag väl är där.Jag har hela tiden haft den förtröstan att allt kommer att gå bra. Jag är ju sjuk nu, men känner mig frisk. Efter operationen kommer jag att vara frisk. Cancern finns enbart i höger lunga och ingen annanstans i kroppen, det känns jättebra.
 
Mina anhöriga, min chef och mina arbetskamrater har fått veta allt och i morgon gör jag mitt sista arbetspass på ett tag. Jag går en fin vår till mötes även om jag kommer att ha jäkligt ont och ha svårt att ta mig i och ur sängen osv. Får inte lyfta något heller på 5-6 veckor och det kommer att bli väldigt svårt att låta bli, med småvalpar i huset.
 
Det är tur att detta händer just nu, med en fin vår och sommar framför mig. Hade nog varit värre om det var höst och den mörka, kalla vintern som kom. Har sett att skatorna bygger högt så det blir nog mycket att sitta i solen på altan i sommar.
 
I morgon är det den 14 april och det är 1 månad sen jag fick veta att jag har en förtätning i lungan. Sen har allt gått superfort. Jag har nog inte riktigt hunnit med. Men jag tar det med jämnmod och det är ju något man ska lära sig hela tiden, någon mening finns det med detta, men vad det är vet jag inte än, men jag tror mig veta det. De mina har det värre som får stå på sidan och titta på, det är inte lätt att vara den som är närstående och ha en anhörig med en sådan sjukdom som jag har. Jag vet att jag klarar av den, att jag är en av överlevarna, den tron kommer jag inte att tappa och jag hoppas de mina oxå känner så. Jag har många, många år kvar innan det är dax att krypa ner i träkistan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Frejzan

Jag är en mogen kvinna med en hel del livserfarenhet. Jag bor med min älskade man och våra två hundar uppe i Jämtland. Ni undrar kanske varför jag kallar bloggen för Frejzan. Jo, helt enkelt för att den äldre hunden heter Freja, ofta kallad Frejsan och vi bor i Z-län. För några år sedan hade jag en liten butik som jag kallade för Frejzan.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela