frejzans.blogg.se

Mina betraktelser och inspirationer om allt jag ser och hör, upplevelser i tid och rum, funderingar om ditt och datt, som jag vill förmedla till dig som vill läsa mina rader. Jag berättar även om elakingen som flyttade in i min lunga.

Johan Sjölund och Kristina Sjölund född Lundberg

Publicerad 2012-09-24 13:01:00 i Ett gammalt foto,

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Johan Sjölund f.18 april 1849 i Gideå
avled 29 juni 1933 i Flygsjö
Gifte sig 18 juli 1892
med: 
 
Elisabet Kristina Lundberg
född 6 januari 1873 i Flygsjö, Gideå
avled 8 mar 1909 i Flygsjö
 
Dom blev bosatta i Flygsjö och fick 6 barn. Varav en var min morfar Isedor. 
När Elisabet födde sista barnet, en pojke som heter Henning dog hon bara 8 dagar efter hans födelse. Hon fick lunginflammation och blev bara 36 år. Henning blev till slut bortadopterad till Elisabets syster Helma Hörnfelt, som fick ta hand om honom från han var nyfödd. 
Därefter tog Johan sig en hushållerska, Klara Lundkvist som tidigare hade en dotter Elin.
 
Johan hade en av de större bondgårdarna i Flyggsjö. Där hade dom bla a kor och en häst.
 
Sista gången min mamma såg honom satt han på sängkanten. Dom hade en sk. stannsäng där hela familjen sov i, med en utdragbar låda under själva föräldrasängen och två skåpdörrar ovanför där oxå några barn sov. På gaveln var en byrå. Liknande denna som jag hittade på internet. Från "murberget.se"
 
 
Johan dog av tarmvred. Han hade ätit mycket hjortron på hemväg från Svedje.
Mamma var nästan 5 år  och fick vara med på begravningen. Mamma var klädd i en fin vit sjömansklänning, vita knästrumpor och lackskor. Hon minns att hon tyckte hon var så fin. Det var den finaste klänning hon någonsin haft som barn.
 
Johan var en klurig gubbe, vilket denna sanna historia intygar.
 
Johan hade skjutit en älg och någon i byn hade sett honom och anmält honom.
Köttet hade han lagt i ett gammaldags träkar. Ovanför älgköttet låg griskött.
Skinnet hade han gömt uppe på ladugårdsvinden.
Så kom då landsfiskalen o skulle kolla upp honom. Han gick runt och letade. 
Hunden hade han med sig. Landsfiskalen gick först upp för trappan på ladugården. Där fanns en oljekanna på en hylla. När hunden gick förbi droppade Johan några droppar på nosen på hunden, så hunden kände ju inte lukten av skinnet. Sen sa Johan:
"Ja, ja hörde när skottet small, å ja såg när älgen föll,
men se skytten i öga såg ja int"
 
Här kommer ett annat foto från Flygsjö. Det är taget från Sörsidan mot Flygsjö.
Ruth Grundström sitter i förgrunden, hon var gift med mammas morbror Runo.
 
Foton från mammas album
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Frejzan

Jag är en mogen kvinna med en hel del livserfarenhet. Jag bor med min älskade man och våra två hundar uppe i Jämtland. Ni undrar kanske varför jag kallar bloggen för Frejzan. Jo, helt enkelt för att den äldre hunden heter Freja, ofta kallad Frejsan och vi bor i Z-län. För några år sedan hade jag en liten butik som jag kallade för Frejzan.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela