frejzans.blogg.se

Mina betraktelser och inspirationer om allt jag ser och hör, upplevelser i tid och rum, funderingar om ditt och datt, som jag vill förmedla till dig som vill läsa mina rader. Jag berättar även om elakingen som flyttade in i min lunga.

Den gamla ladan

Publicerad 2012-09-12 17:18:00 i Betraktelser,




En gammal lada vid skogens bryn,
vad har du att berätta om svunna dar,
när magen din var fylld med ljuvligt doftande hö
och pigan o drängen möttes i kärleksrus
i mörkret under skullens tak.

Nu står dina dörrar och slår för vinden
och taket har murknat och fallit ner.

Säg, hur hade du det förr,
i dina dagars bästa år,
då rådjuret tog sin tillflykt in i din famn
när vinterns stormar yrde
och snön låg vit och djup över ängens gräs.

Nu står dina dörrar och slår för vinden
och taket har murknat och fallit ner.

Berätta något om allt du sett,
om räven som jagade sorken under vinterns täcke,
eller hararna som sprang i lekfullhet efter varann.
Berätta om älgkon som födde sin första kalv,
medan trastarna plockade mask på ängen framför dig.

Nu står dina dörrar och slår för vinden
och taket har murknat och fallit ner.
 
Det är länge sedan svalan byggde sitt bo
och flög ut o in för att mata sina små.
Tiden har gått och dina väggar har blivit torra o grå.
medan ogräset växer inne i din mage,
men humlan flyger som förr, liksom räven letar sin sork.
 
Nu står dina dörrar och slår för vinden
och taket har murknat och fallit ner.
 
           

Om

Min profilbild

Frejzan

Jag är en mogen kvinna med en hel del livserfarenhet. Jag bor med min älskade man och våra två hundar uppe i Jämtland. Ni undrar kanske varför jag kallar bloggen för Frejzan. Jo, helt enkelt för att den äldre hunden heter Freja, ofta kallad Frejsan och vi bor i Z-län. För några år sedan hade jag en liten butik som jag kallade för Frejzan.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela