frejzans.blogg.se

Mina betraktelser och inspirationer om allt jag ser och hör, upplevelser i tid och rum, funderingar om ditt och datt, som jag vill förmedla till dig som vill läsa mina rader. Jag berättar även om elakingen som flyttade in i min lunga.

Liikavaara-Frans

Publicerad 2013-01-20 15:50:00 i Poesi,

Sista brevet från Liikavaara-Frans. Bryter på Finlands - Svenska

Melodi: Värnamovisan.
http://youtu.be/eFIa9yBFMMg
15. Verser.

1.

När långt i söter jag sitta inne

då komma Gällivare i mitt minne.

Prukkeriet jag ej klömma kan

Karhakkatorget,voj-Kanans land.

2.

Mej mången gompis ha i kalla Norden

nu kanse många ren ligga jorden,

från milda ögat nu tåren rann

ja räkna gompis så gott jag kan.

3.

Nå gubben Fager och Skojar - Erkki

och Airas Ekholm och Törmen -Heikki

och Veikki - Wille och Raspulin,

Du vet han bodde på Heikkis vind.

4.

Och målar Artto han vara " finne "

han magen hava garvat sinne.

Han dricka rödsprit och hårtintur

och Hegabalsam och pollitur.

5.

Och Hjalmar Wuopio den lata rackarn

han bara öla mens kärringstackarn

hon tvätta kläder båd natt och dag

mens Hjalmar öla precis som jag.

6.

Och Hjalmar Åström och Wällivaara

det vara pojkar som halvan klara.

Och Oskar Arnberg och Isak Björn,

men langar - Ånge han var från Jörn.

7.

Och målar Jonsson han klara huskan

om inte pengar det fanns i pluskan.

Han målar tavlor på litet ruck

och dom han sälja - en krona stuck.

8.

När Johan Söderberg han leva hejsan

så hela hemmanet åkt kollifejsan.

Nu Isaks kärring han ha bara kvar

men den han leka på gamla dar.

9.

Men nu jag gammal och döden hota,

mej inte mer kan nån doktor bota.

Som bruten lilja snart ligga bår

och ingen jävel som fälla tår.

10.

I bönemöte jag aldrig vari

ej heller syrkan jag nånsin fari

till himlen kommer jag sant och visst

ej träffa Björkman, ej Apelqvist.

11.

Nu Kalixvägen fara sista gången

nu tustna klockan och psalm och sång.

På lådan min komma ingen krans,

men prästen säga:- " Det vara Frans ".

12.

När domedagshorne sedan låter

jag baki himmelensdörren gråter.

Jag bli så duster uti mitt sinn

när ingen säga- " Vars go stig in ".

13.

Och Sankte Petter han på mig titta

- men hur i helvete har du hitta?

Du vet här vara helig hus

hit inte komma nå jävla bus.

14.

Jag säger Petter - Du titta bara

jag vara Frans ifrån Liikavaara,

jag tänkte komma och bo på Dej

Men kanske att - du har klömmi mej?

15.

Då räcker Petter mej stora famnen

Du Frasse kommit nu rätta hamnen,

nu öl och brännvin Du tricka får

bland himlens änglar i tusen år.



Frans var från Liikavaara,en by nära Gällivare.

Han har gjort många visor med ämnen från de utslagnas tillvaro.

Hans visor speglar den sociala misär som följde med den industriella exploateringen i Malmfälten.

Den här visan är Frans andliga testamente ,en uppgörelse med vänner och ovänner och förhållandena i samhället.

Björkman och Apelqvist som omtalads i visan, var leestadianpredikanter.

Platsen" långt i söder " där Frans "satt inne"

är Furunäsets mentalsjukhus nära Piteå.





Gällivare - visan.

Melodi:Stadsbudsvisan. Text:Liikavaara - Frans.

http://youtu.be/B06Kx-TbTA0

Dänk att på Lördagskvällen fara

in till Gällivara

gå Karhakka - torg,

tär supa,tricka prännvinsflaska

gott som sälva satan, Voj, Voj.



De vara roliga liven

me båte laxmål och niven

och åka polisstasonen

de vara jävliga fasonen

och sitta inne hela natten

och leva limpa och vatten

och komma ut morronröken

och nappast säga då Adjöken.



Men tänkte: Perkele Anamma

ganse vara samma, åka vitåfors

där sänner till en gammal licka

som jak prukar licka förstås.

De prukar pli ganska sällan

att fara hälsa på fjällan

och ganse få " lite mellan "

men para inte fastna fällan.



Och ingenting man riskerar

och ingenting respekterar

men para inte få nå mera

som måste gå och operera.


Men nu jag slutar erotiken

öppna pritfabriken,sälja Aqvavit

då komma Lantsfiskalen,å han fråga

om jag pränna priten.



De vara jävliga token

att pliva prandskattat snoken

och åka satan åt skoken

och komma Luleå kroken.



Och sitta inne halva åren

och pliva krå uti håren

och nappast röra då på Tåren

och komma bakas först på våren.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Frejzan

Jag är en mogen kvinna med en hel del livserfarenhet. Jag bor med min älskade man och våra två hundar uppe i Jämtland. Ni undrar kanske varför jag kallar bloggen för Frejzan. Jo, helt enkelt för att den äldre hunden heter Freja, ofta kallad Frejsan och vi bor i Z-län. För några år sedan hade jag en liten butik som jag kallade för Frejzan.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela