frejzans.blogg.se

Mina betraktelser och inspirationer om allt jag ser och hör, upplevelser i tid och rum, funderingar om ditt och datt, som jag vill förmedla till dig som vill läsa mina rader. Jag berättar även om elakingen som flyttade in i min lunga.

Ny cyto nästa gång

Publicerad 2015-04-23 16:46:00 i Lungcancer,

Nu har jag varit i Umeå. Långa dagar med lite innehåll. Fick åka taxi dit för ambuss fick stå. Vi var bara 4 som åkte upp på tisdagen. Hem var vi lite fler så då blev det ambuss. Det var dom i Umeå som tyckte jag skulle ta den, kanske pga tiderna för bussen som inte stämde riktigt med mina tider.

Tisdagen började med att jag lämnade in väskan på hotell Björken men dom hade inte någon ledigt rum just då som var urstädat. Jag hade rum bokat från sjukhuset så det var inga problem annat än att jag var lite tidig bara. Gick sen genom hela sjukhuset till södra entrén dit jag skulle anmäla mig o fick ta mina provrör blod och längd o vikt. Gick sen o väntade på att få komma in till läkaren. Var där i god tid så jag fick vänta en stund. Trevlig kvinnlig läkare. Fick en bra pratstund med henne och hon förklarade vad som skulle hända. Jag kommer att få mer ont några dagar men sen skulle det avta. Och så blev det. Känns inte lika ont i benet nu förutom när jag gör fel rörelser. Dagen efter fick jag göra en datormografi o då ritade dom några streck på benet för att dom ska vara säker att det blir på samma ställe som strålningen blir. Torsdagen gick jag in till strålning o dom kollade igen med datormografin att jag låg rätt. Sen strålade benet några minuter - klart... Gick fort o smidigt det oxå. Proverna var bra men kalium fick jag kolla igen för den låg utanför gränsen. Såg sen att den kan ändras av tex diarré o det hade jag haft några dagar tidigare.

I måndags tog jag mina vanliga prover o tisdag cyto.beh nr 12. Proverna var bra nu, även kalium. Fick besök av doktorn som satt en bra stund o pratade. Han ska skriva remiss på helkroppsrtg av skelettet. Men det blir nog om några veckor. I dag ringde han för dom hade gått igenom mitt fall på torsdagsmötet med övriga läkare. Jag kommer att få en annan sorts cytostatika nästa behandling eftersom jag har påväxt på lårbenet. Känns lite gruvsamt att byta när jag inte vet hur jag kommer att må på den nya. Men den dagen, den sorgen. Får väl hoppas det går bra. Jag bad även om rtg av huvudet för det är inte gjort än. Kan ju komma metastaser dit oxå men då brukar man märka det genom tex huvudvärk eller andra tecken på olag. Så det är nog lugnt där.
 
Just nu är jag inte så pigg. Brukar bli konstig i magen några dagar. Trög o får ont när jag tar dropparna. Men det är från värktabletterna jag behövde ta o även cytostatikan. Har haft lite starkare tabletter någon vecka men ska väl gå ner på dom nu. Har inte tagit någon i dag än.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Frejzan

Jag är en mogen kvinna med en hel del livserfarenhet. Jag bor med min älskade man och våra två hundar uppe i Jämtland. Ni undrar kanske varför jag kallar bloggen för Frejzan. Jo, helt enkelt för att den äldre hunden heter Freja, ofta kallad Frejsan och vi bor i Z-län. För några år sedan hade jag en liten butik som jag kallade för Frejzan.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela