frejzans.blogg.se

Mina betraktelser och inspirationer om allt jag ser och hör, upplevelser i tid och rum, funderingar om ditt och datt, som jag vill förmedla till dig som vill läsa mina rader. Jag berättar även om elakingen som flyttade in i min lunga.

Tankning nr 6

Publicerad 2014-11-14 16:16:00 i Allmänt, Lungcancer,

Dagens foto 14/11-14
Var in på sjukhuset förra veckan och gjorde en datormografi och nu i onsdags var jag in på tankning och fick även svar på rtg. Det såg bara bra ut. Ingen växt och inget nytt tillkommit. Har inte blivit någon förändring sen i juni och det känns jättebra. Det är framförallt tumören i binjuren som dom kollar, det är visst lättare se förändringar i den än den på lårbenet i skelettet. Måste till en annan sorts röntgen då och det är svårt se gränserna eftersom det är som ett hål i benvävnaden. Det kommer att växa ihop men tar tid. Binjuren går inte operera och eftersom den står stilla så är det ingen fara. Gör ingenting om jag hoppar över cytostatikan heller någon gång eller förlänger mellan. Kommer inte påverka resultatet. Vi ska ju åka bort till värmen i vinter och då kommer jag att få hoppa över 1 tankning, skönt det oxå. Liksom i jul. Gör inget om jag tar veckan efter för det är ju flera röda dagar och det finns dom som är mer behövande än jag till dom få dagar som är kvar. Ska egentligen ha 23 dec men blir nog veckan efter. Vi ska planera dag nästa gång jag kommer in. Känner mig inte något orolig för framtiden. Vet att jag kommer att klara av detta. Även om tumörerna blir kvar så kan cellerna vara döda eftersom dom står stilla. Jag mår bra av denna behandling, har varken illamående eller värk. Dom gånger jag känner något kan det räcka med en treo men det är inte så ofta. Det enda kruxet är att jag är trött, orkar inte som jag vill och blir fort flåsig, men det beror mycket på cytostatikan och att konditionen är kass.

Jag (egentligen vi) har oxå införskaffat en BEMER-madrass som jag ligger på två gånger per dag i 8 minuter. Förutom dagarna efter behandling. Utifall den skulle kunna göra att biverkningarna ökar. Är osäker på om den gör det men för att ta det säkra för det osäkra så gör jag så. Den fungerar som så att det är någon form av magnetfält som går i impulser och påverkar mikrocirkulationen i kroppen. Det är dom allra minsta blodådrorna som är som hårstrån och dom får bättre cirkulation och får ut mer syre i kroppen. Jag tror det är bra för mig och även för Peter. Här kommer en länk där man kan se en intressant film som visar hur den fungerar. Se den gärna. Man ser hur blodkropparna börjar röra sig efter bara 2 minuter. Har sett fler filmer på effekten.

http://se.bemergroup.com/

Annars är det bara bra här i Fagerdal. Jag har gjort en Facebook-sida som handlar om byn o närheten. Blir mest foton härifrån eftersom jag inte går så långt. Har även satt in lite gamla foton från byn och kommer att sätta in när något ska hända på tex Byföreningshuset eller EFS. Hemsidan jag hade fungerar inte som jag vill så den får vara kvar ett tag till, men jag kan inte komma in o ändra något eller skriva in vad som händer. Så tyvärr kommer den nog att försvinna så småningom. Ska försöka få ner foton från aktiviteter i FB istället. Just nu heter den sidan Fagerdal i Jämtland.
Ekorren på besök
 
Måste ju oxå berätta om mammas återfrisknande. Hon åkte ju in på sjukhuset 5 juli och opererades i Uppsala på natten. Dom gav inte stort hopp om överlevnad. Och vi trodde inte det skulle bli så bra som det blev med henne. Nu i dagarna har hon börjat gå med rullbord till personalens jubel. Och våran glädje. Hon gick från sitt rum ut till korridoren. Tidigare har hon bara stått upp och flyttat över till rullstolen. Hon har tränat hårt må jag säga. Hennes mål är att hon ska kunna gå med rullator igen och den krutkärringen kommer nog att se till så hon kan det. Hon har oxå varit hem på permission några timmar men tyckte inte hon hann göra allt hon tänkte innan taxin kom o hämtade henne igen. Nu är målet att hon ska snart på permission några dygn för att se hur det går och sen blir det nog hemgång om allt fungerar som det ska. Hon har fått en sjukhussäng hemma och badrummet ska fixas snarast, kanske redan är gjort oxå. Dom ska flytta bort badkaret och flytta in tvättmaskinen mot väggen. Då kommer hon att kunna komma in o duscha och använda både toa och tvättställ med hjälp av personal till att börja med. Hon kommer nog att sitta i rullstolen ett tag till. Har en annan rullstol nu så hon kommer mera upprätt, den hon hade förut blev lite för mycket bakåtlutad men hon orkade inte sitta upp riktigt. Men nu är hon piggare, starkare och gladare. Liksom alla vi anhöriga och folk kring henne. Det är många som tänker på henne och hälsar på henne. Jättebra tycker jag. Jag ringer ibland och ibland ringer hon men besöken blir lite färre, men vi kommer nog ses framöver jul hoppas jag.
 

Kommentarer

Postat av: Sissa

Publicerad 2014-11-14 17:18:10

Fantastiska resultat både för dig och för mormor! Så mycket fasa och bestörtning som blivit så bra! Jag hoppas att det är genetiskt :-D
Stor kram!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Frejzan

Jag är en mogen kvinna med en hel del livserfarenhet. Jag bor med min älskade man och våra två hundar uppe i Jämtland. Ni undrar kanske varför jag kallar bloggen för Frejzan. Jo, helt enkelt för att den äldre hunden heter Freja, ofta kallad Frejsan och vi bor i Z-län. För några år sedan hade jag en liten butik som jag kallade för Frejzan.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela