frejzans.blogg.se

Mina betraktelser och inspirationer om allt jag ser och hör, upplevelser i tid och rum, funderingar om ditt och datt, som jag vill förmedla till dig som vill läsa mina rader. Jag berättar även om elakingen som flyttade in i min lunga.

Operation i morgon

Publicerad 2014-06-16 12:03:04 i Lungcancer,

Nu har jag varit o gjort datormografi för att leta metastaser i bålen, men inte fått något svar på den än.Träffade en läkare på ortopeden som förklarade hur operationen av benet kommer att göras. Fick sen gå till rtgläkare för att göra den kollen. Han skickade mig på ekg för det är ett tag sen så han ville ha nytt, var även in o tog ett blodprov inför ooperationen ifall jag behöver blod att korstesta. Tillbaka till rtgläkaren som pratade om sövning osv. Han ville helst ta ryggbedövning men jag vill helst sövas så jag slipper höra borren osv.
Så nu har jag bäddat om i sängen inför duschen med descutan i kväll. Sen blir jag fastande i natt och ska duscha igen i morgon. Ska vara på operation 08.15 i morgon. Dom sätter in en skruv som kommer att gå in på högsta stället på lårbenet och fästas längst ner mot knä. Där skruvas den fast med två skruvar men sitter även fast i själva benet. Så ska dom sätta in en till spik/skruv som går utifrån och genom lårbenshalsen och genom ett hål i den andra skruven. Svårt förklara med ord men ska försöka ta foto på rtg-bild senare. Skruvarna går i kors med varandra och är inuti lårbenet.
Efter jag vaknat ska det inte ta så lång tid tills jag får stå på benen en stund. Blir därefter inlagd på ortopeden men bara någon natt. Hemma igen till midsommar. Så får vi hoppas jag inte behöver ha så ont sen. Vill inte behöva gå på morfin så länge till. Den hjälper inte fullt ut och gör att magen krånglar.
Så nu blir det till att packa det jag behöver. Viktigast är boken jag läser. Lånat några böcker om rallarliv som Kjell E Genberg skrivit. Jag har börjat med bok 7 nu (av 10) Lite kul är att författarens pappa kände jag. Han o frun var bekanta med min mamma o pappa o umgicks ibland.

Livet går vidare men inte i samma upptrampade spår som tidigare utan jag får leta mig nya stigar men jag mår ändå helt ok. Finns ingen anledning att gräva ner sig i ett dåligt mående och negativitet. Jag vill inte det utan tar en dag i sänder. Skulle vilja ha lite mer energi att pyssla lite med allt skojigt man kan hitta på. Får många idéer men att få fingrarna från a...t o sätta igång.... det är svårt. Skulle ha någon som sätter penseln i handen på mig... eller annat, så jag kommer igång.

Kommentarer

Postat av: Lizete

Publicerad 2014-06-16 12:45:01

Styrke kramar ifrån oss <3 hoppas de känns bättre efter operationen / Lizete och Kristoffer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Frejzan

Jag är en mogen kvinna med en hel del livserfarenhet. Jag bor med min älskade man och våra två hundar uppe i Jämtland. Ni undrar kanske varför jag kallar bloggen för Frejzan. Jo, helt enkelt för att den äldre hunden heter Freja, ofta kallad Frejsan och vi bor i Z-län. För några år sedan hade jag en liten butik som jag kallade för Frejzan.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela