frejzans.blogg.se

Mina betraktelser och inspirationer om allt jag ser och hör, upplevelser i tid och rum, funderingar om ditt och datt, som jag vill förmedla till dig som vill läsa mina rader. Jag berättar även om elakingen som flyttade in i min lunga.

Hemma igen

Publicerad 2014-06-23 13:59:46 i Lungcancer,

Nu har jag varit hemma några dagar och mår allt bättre för var dag.
Åkte in på tisdagmorgon och fick byta om och lägga mig i en säng. Blev uppkopplad med näringsdropp och fick träffa både opläkaren och narkosläkaren innan jag köres in på opsalen. Där gick det rätt fort innan jag somnat. Valde att bli sövd för jag ville inte höra borren bla.
Sen vaknade jag på iva och jag fick så småningom komma upp på en 4-bäddssal på ortopeden. Vet inte hur lång tid jag var sövd men var på salen vid 5-tiden. Jag var yngst av tanterna. De andra var mellan 72 -84 år.
Hade svårt att sova de två nätter jag sov där. Första var värst eftersom jag dels måste kissa på bäcken o hade båda fötterna i skumlådor så jag inte kunde röra mig. Kissa på bäcken är inget roligt. Ligga ner o försöka klämma ur sig något o rädslan att det rinner ut. Sen blev man bladdrad eller vad dom kallar det o det visade att det var mycket kvar så en gång tappade dom mig, inte i golvet som tur var. Dom kom regelbundet o kollade urinmängden genom att bladdra, (ultraljud av urinblåsan)
Andra dagen fick jag ställa mig upp med hjälp av en rullator o sen även lära mig gå med kryckor. Gick ändå fort att lära mig handskas med båda delarna. Även att gå i trappan. Kunde egentligen åkt hem andra dagen eftersom jag blev godkänd med kryckor o rullator. Men jag mådde inte bra med illamående osv så jag tyckte det var bäst avvakta.
Åkte sen hem på midsommarafton. Så det är så skönt vara hemma. Har mindre ont i benet och får belasta fullt ut men det gör lite för ont så jag belastar kryckorna istället. Har nu gått ner lite på morfinet för det är den som gör att jag blivit kass i magen. Tar även mycket längre tid att kissa för trycket är inte det bästa. Nog något efter operationen med nerver o avdomning i musklerna. Kan även vara morfinet. Hoppas det ordnar sig också så småningom. Var tid har sina problem.

Nu väntar jag bara att få besked från lungläkaren ang datormografin och sen jag läkt ihop ska påbörjandet av att få bort metastasen börja. Dom tog även biopsi av den undet operationen. Den 1 juli ska jag på HC o ta bort stygnen. Jag hade blött igenom första natten så innan jag åkte hem bytte dom bandage. Största öppningen var ca 5-7 cm med 5 stygn. Nedanför 2 stygn, där spiken i lårbenshalsen är och nere vid knät vet jag inte för där byttes inte bandaget. Såg väldigt bra ut iaf förutom blodmättat skinn.

Kommentarer

Postat av: Lizete och Kristoffer

Publicerad 2014-06-24 20:59:43

Huvva :( men va skönt att du känner dig bättre. styrke kramar <3

Postat av: UllaMona

Publicerad 2014-06-25 14:24:06

Jag håller tummarna för dig att allt ska gå bra. Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Frejzan

Jag är en mogen kvinna med en hel del livserfarenhet. Jag bor med min älskade man och våra två hundar uppe i Jämtland. Ni undrar kanske varför jag kallar bloggen för Frejzan. Jo, helt enkelt för att den äldre hunden heter Freja, ofta kallad Frejsan och vi bor i Z-län. För några år sedan hade jag en liten butik som jag kallade för Frejzan.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela