frejzans.blogg.se

Mina betraktelser och inspirationer om allt jag ser och hör, upplevelser i tid och rum, funderingar om ditt och datt, som jag vill förmedla till dig som vill läsa mina rader. Jag berättar även om elakingen som flyttade in i min lunga.

Bad och bakning med mina arbetskamrater

Publicerad 2013-10-07 16:57:00 i Foton,

Vi hade en mysig dag i Hissmofors där vi först hade en liten genomgång med frågor som chefen höll i. Sen gick vi ner till bakstugan och bakade tunnbröd. Det var ingen som gjort det förr utom dom två som lärde oss andra, Agnetha och Mari.
Efter baket bytte vi till badkläder och plumsade i det varma vattnet som dom började elda tunnan dagen före.

Börjar med att tömma ut den lösa degen på mjölhögen på lakanet.
 
De två ugnarna är uppvärmda sen tidigare.
Nu ska degen delas i lämpliga bitar
När degen stått en liten stund ska den kavlas
Sen tar vi kruskaveln
Mjölet ska borstas av.
Efter borstningen ska tunnbrödet upp på brödspaden. Då används en träspatel
Man rullar av tunnbrödet på brödspaden. Då kommer undersidan upp.
Så borstar man bort mjölet även på den sidan.
Så ska man försöka få av den med en liten knyck.
Någon minut senare ser man att det bubblar och då får man vrida den lite annars börjar den brinna.
Efter bara några minuter är brödet färdiggräddat.
Då får man borsta den igen.
Dom flesta blev väldigt fina, men så fanns det några som blev .... så här, till allas glädje.
Jag under Agnethas vakande öga.

Resultatet av våra mödor. Det var jättekul att få prova på tunnbrödsbakning och brödet var jättegott.
Så här såg vi ut allihop efteråt.
Det var full fyr i badtunnan.
Det var skönt att komma från den rökiga och varma bakstugan.
Vi kopplar av en stund i solen på altan.
Skål !
Någon har det väldigt mysigt.
Inga badkrukor här inte.
Är det varmt i vattnet?
Hmmmm!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: agnetha

Publicerad 2013-10-07 18:23:05

Härligt jobbat brittmarie.

Postat av: AG

Publicerad 2013-11-15 20:19:10

Lyckliga Du som kan baka :)
Jag längtar så till bagarstugan när jag ser alla dina fina bilder, har inte bakat sen jag fick min lungcancer, sen har jag ingen att baka med heller så det så :(
Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Frejzan

Jag är en mogen kvinna med en hel del livserfarenhet. Jag bor med min älskade man och våra två hundar uppe i Jämtland. Ni undrar kanske varför jag kallar bloggen för Frejzan. Jo, helt enkelt för att den äldre hunden heter Freja, ofta kallad Frejsan och vi bor i Z-län. För några år sedan hade jag en liten butik som jag kallade för Frejzan.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela