frejzans.blogg.se

Mina betraktelser och inspirationer om allt jag ser och hör, upplevelser i tid och rum, funderingar om ditt och datt, som jag vill förmedla till dig som vill läsa mina rader. Jag berättar även om elakingen som flyttade in i min lunga.

Sista aprilfirande i Fagerdal

Publicerad 2013-05-02 13:07:49 i Allmänt, Fagerdal,

Så blev det sista april och jag hade tur som hann komma hem. Vi brukar samlas på byhuset och ta en fika, köpa lotter och umgås. Denna gång fick ett bildspel rulla från kolmilningen i somras. Det var blandade bilder tagna av mig och Markus Dahlin, ev någon från hans mamma Karin. Under fikat berättade Tage Levin lite om byarna och visade gamla foton. Mycket intressant att lyssna på även för en som inte var med på den tiden och inte riktigt kunde hänga med på vilka bostäder / platser som visades. Men när man som jag kommit upp i åldern lite så är det intressant med historian.
 
 
Sen ger vi oss iväg och tänder brasan. Förut har vi brukat hålla till på kullen tvärsöver byvägen där vi bor men förra hösten plöjdes den så nu i år höll vi till utanför Larsa. Peter fick skjutsa hem mig för dels var jag trött och dels för Frejas skull. Hon blir rädd för smällarna. Peter åkte tillbaka och grillade korv åt dom som ville ha. Han är ordförande i byföreningen och bör ju hålla sig där tycker jag. Vi trivs jättebra med folket i byarna och jag fick flera kramar när jag kom dit för dom vet vad jag varit med om.
 
 
Peter skjutsade som sagt hem mig och medan jag tog ut hundarna för pinkning så gick han in o klädde sig lite varmare, det var ganska kallt på kvällen. Sen åkte han tillbaka medan jag gick in, men jag tror inte hundarna såg att han satte sig i bilen igen för det blev ett väldans letande och springande i trappan. Efter en stund kom dom o la sig bredvid mig. Jag satt vid tv´n efter att jag dragit för gardinerna. Freja reagerade lite grann på fyrverkeriet men inte så väldigt mycket ändå. Hon låg och darrade en stund och jag lade fötterna på hennes rygg men sen upphörde allt och det blev lugnt. Är ju skönt nu när man inte längre får använda så mycket smällare. Undrar hur många som blivit skadade eller djur som skrämts iväg i år. Statistiken måste ha gått ner ganska mycket tror jag. Freja har blivit skrämd av fyrverkerierna för flera år sedan och det blev så att även åskan reagerar hon på, men det blir bättre o bättre med åren.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Frejzan

Jag är en mogen kvinna med en hel del livserfarenhet. Jag bor med min älskade man och våra två hundar uppe i Jämtland. Ni undrar kanske varför jag kallar bloggen för Frejzan. Jo, helt enkelt för att den äldre hunden heter Freja, ofta kallad Frejsan och vi bor i Z-län. För några år sedan hade jag en liten butik som jag kallade för Frejzan.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela