frejzans.blogg.se

Mina betraktelser och inspirationer om allt jag ser och hör, upplevelser i tid och rum, funderingar om ditt och datt, som jag vill förmedla till dig som vill läsa mina rader. Jag berättar även om elakingen som flyttade in i min lunga.

Börjat behandlingen

Publicerad 2013-06-12 18:46:12 i Lungcancer,

Förra onsdagen var jag in och fick första cellgiftsbehandlingen. Fick byta behandling för att inte njurarna skulle skadas. Proverna visade att jag låg på gränsen och kunde få problem om jag fick det som dom tänkte, så jag behövde tanka tre timmar istället för fem.
 
Kattluckan (port-a-cath) fungerade jättebra. Så skönt att slippa leta och sticka i venerna som gärna går sönder. Fick först mot illamående osv innan cellgifterna. Det var två sorter som fungerar lite olika i cellerna. Sen saltlösning igen. Det mot illamående höll i sig till fredag kväll men sen har jag kräkts flera gånger per dag. Kan knappt äta något utan dricker juice, proviva, varma koppen och vatten. Det mesta kommer upp. 
 
Var och tog blodstatus i går och det var  bra så i dag har jag tagit Navelbine i kapslar. Det är en ört som används som cellgifter. Har även tagit mot illamående, få se  hur det funkar. 
 
Har oxå pratat med doktorn över blodtrycket som är för högt igen. Så nu har jag tagit tillbaka ytterligare en av bltr medicinerna. Troligen är det pga magont och illamående.  När jag ska göra nästa behandling ska han även kolla magen. Har ständig värk mellan naveln och bröstbenet. Antingen magsäcken som jag trodde förut eller tjocktarmen. Äter  saltsyrereducerande kapslar. 
 
Som sagt, nu ligger jag mest i sängen och Peter ställer upp och springer ärenden åt mig. Tur jag har honom. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Frejzan

Jag är en mogen kvinna med en hel del livserfarenhet. Jag bor med min älskade man och våra två hundar uppe i Jämtland. Ni undrar kanske varför jag kallar bloggen för Frejzan. Jo, helt enkelt för att den äldre hunden heter Freja, ofta kallad Frejsan och vi bor i Z-län. För några år sedan hade jag en liten butik som jag kallade för Frejzan.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela