frejzans.blogg.se

Mina betraktelser och inspirationer om allt jag ser och hör, upplevelser i tid och rum, funderingar om ditt och datt, som jag vill förmedla till dig som vill läsa mina rader. Jag berättar även om elakingen som flyttade in i min lunga.

Tankat upp igen

Publicerad 2013-07-18 12:58:00 i Lungcancer,

I går var jag in och fick min tredje cytostatikabehandling. Nu är det bara en omgång kvar. Skönt.

Första omgången mådde jag illa, kunde inte äta och kräktes. Men andra gången var det mycket bättre. Jag fick med mig rejält med tabletter mot illamående som jag tog och då klarade jag mig. Nu tänker jag att det blir lika denna omgång. Har fått ytterligare en ask med Ondansetron och en burk till av Betapred som är kortison. Så nu klarar jag mig säkert även nästa omgång. Tack vare dessa tabletter måste jag även ta medel mot förstoppning för dom gör att tarmrörelserna avtar. Men det funkar med dropparna och pulvret som jag tar under tiden jag tar dessa tabletter.

Varje vecka tar jag också prover på Nya Närvården i Hammerdal. Jag har blivit svårstucken så det är ytterst sällan hon får blod på första försöket utan får prova både två och tre kärl till innan det kommer.

Jag har också blivit förkyld, både hostar upp slem och näsan rinner. Men proverna visar att jag inte har några bakterier i kroppen. Dom såg väldigt fina ut. Även blodvärdena med vita blodkroppar är ok. Lungröntgen som jag gjorde i går var bra. Det går framåt.

På onsdag ringer läkaren och talar om hur mycket jag ska ta av cytostatikan Navelbine. Jag har fått med mig hem 80 mg och ska ta prover dagen före så läkaren ser om jag kan ta den dosen. Hittills har det fungerat och det gör det säkert nu också.
 
Så har jag börjat tappa lite hår. Ungefär hälften men det syns knappt eftersom jag hade så mycket. Men hårbotten börjar skina igenom lite grann. Men vad gör det... Jag bryr mig inte. Skulle jag så blir helt skallig så gör det inget för det kommer tillbaka. Men dom har sagt att jag kommer inte tappa så mycket genom den behandling jag har. Det finns ju minst 60 olika cytostatika som används i Sverige och många kombinationer dem emellan. Själv får jag två sorter när jag är inne och tankar upp och en som jag tar i kapslar en vecka senare. Tredje veckan är återhämtning innan nästa behandling som blir den sista omgången för mig. Är klar med allt 21 augusti. 7 augusti blir det tankning på sjukhuset, 14 augusti tar jag hemma och sen några dagar som jag inte är så ok utan får ta piller mot illamående och förstoppning så runt slutet av augusti kan jag börja återhämta mig och träna upp orken. Är sjukskriven till 31 augusti men får nog ta några veckor till innan jag kan börja jobba igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Frejzan

Jag är en mogen kvinna med en hel del livserfarenhet. Jag bor med min älskade man och våra två hundar uppe i Jämtland. Ni undrar kanske varför jag kallar bloggen för Frejzan. Jo, helt enkelt för att den äldre hunden heter Freja, ofta kallad Frejsan och vi bor i Z-län. För några år sedan hade jag en liten butik som jag kallade för Frejzan.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela