frejzans.blogg.se

Mina betraktelser och inspirationer om allt jag ser och hör, upplevelser i tid och rum, funderingar om ditt och datt, som jag vill förmedla till dig som vill läsa mina rader. Jag berättar även om elakingen som flyttade in i min lunga.

Färdigpackat

Publicerad 2013-04-15 15:45:00 i Lungcancer,

Nog är det konstigt. Jag känner ingen större oro för vad som kommer, men däremot nästan, en liten nästan, längtan tills det är gjort. Operationen alltså. I morgon bitti sätter jag mig på bussen upp till Umeå och sen får vi se hur ofta jag kommer att kunna gå in här och berätta vad som händer. Det blir nog uppehåll åtminstone mellan torsdag och lördag/söndag. Får nog inte ha mobilen med på thiva och thima. Sen kommer jag till avdelningen och då borde jag kunna skriva här igen. Om allt fungerar. Har inte provat skriva här från mobilen än, så det återstår att se. Isåfall kommer jag att meddela på facebook till de mina.

När jag vaknat upp efter operationen är jag på Thorax intensivvårdsavdelning, Thiva. Vanligtvis är man där ca ett dygn.

Andra dygnet flyttar jag till Thorax intermediärsal, Thima, för fortsatt övervakning. Där får jag börja äta och dricka i små mängder. Jag får även hjälp att sitta upp och stå vid sängen, vanligtvis dagen efter operationen.

Läkare bedömer när det är dags att komma ut till vårdavdelningen igen, för fortsatt rehabilitering. Bandagen byts i samband med första duschen efter operationen, dag fyra. Det blir nog väldigt skönt ställa sig under duschen då.

Det är ju en del förberedelser innan resan. Jag har fixat räkningarna, dom som har kommit, någon har inte kommit än så jag får fixa det sen jag kommit hem om jag inte kan göra det från sjukhuset. Det är otroligt vad mycket man kan använda mobilen till.

Så har jag klippt de långa klorna på hundarna, tvättat och packat en del. Det som är kvar är att vattna blommorna. Vi har oxå skrivit en liten kort lista av det som Peter får fixa när jag är borta. Det är ju jag som brukar fixa blommorna så jag hoppas dom inte hänger över krukkanterna när jag kommer hem. Tror nog han kommer ihåg vattna dom och kolla om fåglarna behöver mer solrosfrön. Det ska nog snart vara slut med fågelmatningen. Det regnar och snön håller på att försvinna. Än är det mest snö på kullarna men det börjar titta fram lite mark här o där. Hundarna har större svårigheter när dom ska ut o pinka nu, snön bär dom inte längre utan dom sjunker ner till magen och har svårt ta sig fram, men nog vill dom upp i snön ändå när det är dax.

Här kommer några foton hemifrån för att se vad som hänt med snön tills jag kommer hem igen. Tog dessa vid 16-tiden och då sken solen. Det har regnat en hel del både i dag och i går. Men nu sägs det att vårvärmen är på väg.
 
Här ser man lite av rosen som sticker upp, samt rosorna vid skitbrunnen. Röret som ligger där är från stupröret på framsidan av huset. Det är draget under altan för att komma ner på baksidan istället för att försöka tränga in i källaren.
Undrar om det är någon snö alls kvar när jag kommer hem om ca två veckor. Jag ska ta ungefär samma foton så kan man jämföra snötillståndet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Frejzan

Jag är en mogen kvinna med en hel del livserfarenhet. Jag bor med min älskade man och våra två hundar uppe i Jämtland. Ni undrar kanske varför jag kallar bloggen för Frejzan. Jo, helt enkelt för att den äldre hunden heter Freja, ofta kallad Frejsan och vi bor i Z-län. För några år sedan hade jag en liten butik som jag kallade för Frejzan.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela