frejzans.blogg.se

Mina betraktelser och inspirationer om allt jag ser och hör, upplevelser i tid och rum, funderingar om ditt och datt, som jag vill förmedla till dig som vill läsa mina rader. Jag berättar även om elakingen som flyttade in i min lunga.

Farfars i Småland

Publicerad 2012-12-02 18:48:00 i Ett gammalt foto, Småland,

 
Min pappa är född i Bäck. Detta är hans och hans syskons födelsehem. Senare bosatte han sig i huset längst upp på höger sida. Det gick en liten väg mellan husen . Jag har skrivit lite om pappa när han var ungdom men nu ska jag berätta lite om familjen Nilsson.
 
Farfar hette Karl Gustav Bernhard Nilsson och var född 1895 i Kånna socken söder om Ljungby. 
Farmor hette Adelé Axia Fransson, född 1887 och kom från Ödestugu, Byarum i Kronobergs län. Hon föddes 1887 och gifte sig först med Frans Oscar Björk som hon fick två barn med, Valborg och Evald. Farfar hjälpte Oscar ibland, grannar emellan. Oscar dog 1919 och Adelé blev änka vid ca 32 års ålder. Då var Valborg 7 år och Evald 4 år. Karl flyttade senare in till Adelé, dom gifte sig 14 mars 1922.  Pappa föddes 1923 och Alfhild 2 år senare.
 
Farfar var en stilig herre.
 
 
och farmor en vacker kvinna.
 
 
 
 
Här är pappa och Alfhild med sina föräldrar.
Det måste ha varit ett slitsamt liv med 4 små barn och ett jordbruk med häst o kor. Farfar var även i skogen och högg det som behövdes till virke och ved. Sommartid hade dom slåttern och odlingar.
 
 
 
 
Här är det pappa som får hjälp av någon i skogen. Pappa är till höger o vem den andre är vet jag inte.
Med fyra barn i hushållet är det bra att ha några kor. Farmor fick handmjölka för på den tiden fanns inga mjölkmaskiner. 
 
 
 
 Farmor vävde allt som behövdes. Själv har jag en vävd kjol som jag fick som barn. Den finns kvar i min ägo och jag har även en fin broderad bonad som hon gjort. Som barn fick jag en vit prydnadshund av skinn. Den såg ut som en liggande collie, men tyvärr har jag den inte kvar. Den är den sak jag mest saknar av det jag fått av de gamle.
 
 
Jag var bara 4 år 5 månader när farmor dog så jag har inte så många minnen av henne. Men minns hon var väldigt snäll och vänlig. Jag brukade få leka med små trädjur som brukade stå uppe på spiselhyllan. Jag tror oxå att hon tyckte mycket om djuren, det syns tydligt på fotot när hon har kisse i knä.
 
 
Här sitter hela gänget framför Andersgård.
Det är längst ner Gunnar o Alfhild
Pappa, Valborg, Evald och Marit
Sven, Farmor och Farfar
Pappa hade ännu inte hittat mamma och kameran är självutlöst.
 
 
 
Även på äldre dar var dom ett vackert par.
 
 
Farmor dog av hjärnblödning bara 2 dagar efter sin 70-årsdag 1957, medan farfar levde till 1973 och var då 77 år gammal. 
 
 
 
Korten på farmor o jag, och farfar, hästen och jag är tagna i  augusti 1954. Redan då älskade jag tydligen djur som det ser ut.
 
 
Vi fortsatte förståss att åka o hälsa på farfar 
Han bodde kvar i Andersgård, hade lite odlingar bla jordgubbar som vi åt. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Frejzan

Jag är en mogen kvinna med en hel del livserfarenhet. Jag bor med min älskade man och våra två hundar uppe i Jämtland. Ni undrar kanske varför jag kallar bloggen för Frejzan. Jo, helt enkelt för att den äldre hunden heter Freja, ofta kallad Frejsan och vi bor i Z-län. För några år sedan hade jag en liten butik som jag kallade för Frejzan.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela